Mechanische tuning

Ben jij ook zo iemand die wil voelen dat zijn auto rijdt in plaats van rolt. Dan is het tijd voor wat meer power maar waar te beginnen. Tegen woordig heb je allerlei substansies die je vermogen boosten. Deze zogenaamde additieven zijn goedkope investering voor wat extra vermogen uit je auto te halen. Natuurlijk kun je bij mechanische tuning zelf bepalen welk onderdeel wat meer mag hebben

Inlaatsystemen(air intake systems)

De eerste stap naar meer vermogen is door meer koude lucht in de motor te krijgen. Dit zorgt voor een betere verbranding van de brandstof in de motor Dit is een voudig te realiseren door het lucht inlaatsysteem aantepassen. het te behalen rendement licht hier rond 6 pk. maar het aantal pk's is niet het enige wat veranderdt ook zal het geluid van je auto wat "krachtiger" zijn.

Turbo/Super charger

Met een turbo breng je het mengsel in de cylinder onder grotere druk met als gevolg dat er meer brandstofmengsel in de cylinders komt en dus wederom een grotere explosie kracht ontstaat die opzijn beurt het motorvermogen weer opvoert essentieel is het inbouwen van een "Bypass-, Blowoff- of Dump valve" (overdruk kleppen) deze onderdelen verlengen de levensduur van je turbo. Het doel van deze onderdelen is het opheffen van de druk voor en achter de turbo waardoor de turbo niet stilvalt en sneller weer op druk kan komen Om de weerstand van het lucht in-, en uit-voersysteem nog meer te verminderen en dus het koppelvermogen te laten toenemen is het raadzaam om ook een luchtfilter en een sportuitlaat te laten plaatsen.

Lachgas

Je kent het wel van de "Fast and the furious" 1 druk op de knop en SWOOOOSH weg is ie. Met een lachgas injectie kun je een kortstondige "boost" opwekken van max. 75.PK voor 4 cylinders. en een max. van 100.PK voor 6 cyclinders en voor een v8 een ongelooflijke boost van max. 250PK. De lachgassystemen zijn er in 3 types:

  1. Droge lachgas injectie (het lachgas wordt via de de luchtinlaat de motor ingespoten)
  2. Natte lachgas injectie (het lachgas en de brandstof wordt via de de luchtinlaat de motor ingespoten)
  3. Direct lachgas injectie (het lachgas wordt direct per cylinder ingespoten )


Wij raden aan om alleen lachgas te installeren op een motor die in perfecte staat verkeert inverband met de enorme krachten die hierbij vrij komen. In nederland is het niet verboden om lachgas in je auto te hebben mits je vermogen niet meer dan 30% toeneemt en de fles op de openbare weg niet aan het brandstofsysteem is aangesloten. Gebruik alleen goed gekeurde flessen. Bouw niet zomaar een lachgas injectie systeem in een gechiptunede auto de meeste chips zijn hier niet voor geprogrammeerd.



Lees hier meer over chiptuning

Cylinders

Het meest bekende begrip van motortuning is het "uitboren van cylinders" zodat de cylinder inhoud groter wordt en dus een groter mengsel in de cylinders kan worden gepompt. dit heeft als gevolg dat de kracht van de explosie in de cylinder ook toeneemt en dus meer pk's levert.