Chip tuning

Bijna alle auto's hebben tegenwoordig één of andere vorm van een motormanagmentsysteem onder de motorkap. Het motormanagmentsysteem bepaald aan de hand van gegevens die door een tal van censoren gemeten worden in de motor, hoeveel en op welk tijdstip brandstof wordt ingespoten.

De calculaties om dit te bepalen gebeurd door de software die is opgeslagen in het motormanagmentsysteem. chiptunign gebuerd door de software te "updaten" dat wil zeggen, de instellingen veranderen zodat de auto meer PK's trekkracht en Nm's koppel druk krijgt. Het te behalen vermogen wordt bepaald door het type motor bij een benzine motor is dit +- 10% en bij een diesel motor 20-25%. Er zijn verscheiden methodes om te chiptunen van simpel weg uploaden van de nieuwe instellingen tot het verwissellen van de daad werkelijke chip.

Er is echter één detail waar je voor moet opletten ben je van plan om naast chiptuning ook een lachgas injectie systeem wilt inbouwen dan moet je op zoek naar een chip die voor dit soort gebruik geschikt is. De standaard chips zijn hier niet op geprogrammeerd. Mocht je hier zelf niet uitkomen stel dan je vraag via het contact formulier

ODB II tuning

Bij ODB II tuning wordt de motormanagmentsoftware uit de auto gelezen via de diagnosestekker. Daana wordt de nieuwe motormanagmentsoftware geupload naar de auto. Omdat er niet aan de auto hoeft te worden gesleuteld is het voor derden in eerste instantie niet te zien. Het tebehalen resultaat is het zelfde als bij het vervangen van de motormanagment IC. Dit is echter alleen mogelijk bij auto's die reeds een ODB II aansluiting hebben.

Flash tuning

Deze manier van tuning is min of meer het zelfde als ODB II tuning. het enige verschil is dat deze manier bedoeld is voor auto's die geen ODB II aansluiting hebben maar wel een CPU en een E-PROM aanwezig is. Bij dit type auto's zit er een diagnose stekker onder de motorkap waardoor op een soortgelijke manier de software geoptimalizeerd. bij flash tuning en ODB II tuning kunnen de oorspronkelijke instellingen ook weer terug gezet worden.

Serieël tuning

Dit is nog een mogelijkheid om tot het zelfde resultaat te komen als flash- en ODB II tuning alleen ditmaal via de serieële poort van de CPU.

Direct chip tuning

In sommige gevallen en bij wat oudere modelen is er geen e-prom aanwezig of geen aansluitings mogelijkheden. toch zijn deze auto's te tunen door de benodigde rom los te solderen en dan de chip aan de computer te koppelen door middel van een speciaal voetstuk waar je de chip in kunt plaatsen en zo de gegevens kunt uitlezen. Als dit is gebeurd dan kunnen de geoptimaliseerde gegevens op een nieuwe E-PROM worden gezet. Daarna wordt een socket op de printplaat van het motormanegmentsysteem geplaats. En vervolgens kan de "nieuwe" chip weer terug op de printplaat in de socket worden gezet.

Box tuning

Als al het boven genoemde niet uitgevoerd kan worden is er nog één manier om je vermogen
op te krikken doormiddel van foutive gegevens naar de CPU van het motormanegmentsysteem te sturen. Dit word gedaan door een zogenaamde powerbox, smartbox of pigi bag te plaatsen op de CPU. Let wel dit is een manier die alleen als nood oplossing moet gebruikt worden als er geen mogelijkheid is om de boven genoemde methodes zoals ODB II -, flash-, serieël of direct chip tuning toetepassen. Met deze manier van tuning behaal je ook niet de resultaten zoals bij eerder genoemde tuning varianten en het brandstofverbruik van de auto gaat ook omhoog. Dit is bij de andere vormen van chiptuning niet het geval, hier zal het brandstofverbruik lager worden.

Mechanische Tuning

Maar wat als je auto nog niet is uit gevoerd met een motormanagmentsysteem? dan is er nog altijd de mechanische tuning. Hiermee wordt het handmatig afstellen. van bepaalde motor onderdelen zoals de brandstofdruk, turboladerdruk, nokkenassen, zuigers en lucht-in/uit-laatsysteem. Je hebt hierbij zelf in de hand wat je laat tunen. Lees meer over mechanische tuning